CALLS FOR PAPERS CRITICĂ, MARGINALITATE, CINISM 25-26 noiembrie 2015

UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI

FACULTATEA DE FILOSOFIE

CENTRUL DE CERCETARE A ISTORIEI IDEILOR FILOSOFICE

 vă invită la conferinţa naţională

CRITICĂ, MARGINALITATE, CINISM

25-26 noiembrie 2015

 

Organizatori: Cristian Iftode şi Cristina Voinea
Comitet ştiinţific: Prof. Dr. Romulus Brâncoveanu, Prof. Dr. Viorel Vizureanu,
Prof. Dr. Sabin Totu, Conf. Dr. Laurenţiu Staicu, Lect. Dr. Cristian Iftode

afis cinism

 Apel la contribuții

 

            „În acest Occident care a inventat o mulțime de adevăruri diverse și a modelat arte ale existenței atât de multiple, cinismul nu încetează să ne aducă aminte ceva: că foarte puțin adevăr este indispensabil pentru cine vrea să trăiască adevărat și că foarte puțină viață este necesară atunci când ții cu adevărat la adevăr” (M. Foucault, Le courage de la vérité).

„Epuizarea” teoriei, lipsa marilor construcţii filosofice sau neîncrederea ironică prin care întâmpinăm pe cei care mai visează la așa ceva reprezintă oare simptomul unei neputinţe, sau al unui (neo)kynism/cinism ce refuză, lucid și cu simţ istoric, să-și mai pună viaţa și gândirea în serviciul marilor proiecte emancipatoare? Însă în clipa în care ne devin egal antipatice autoritățile și revoluțiile, când mistica Originii se dizolvă, dar, odată cu ea, dispare și mirajul Eschaton-ului, riscul este să ne trezim, dezabuzaţi și lipsiţi de chef, într-un prezent prea puțin ofertant.

Parafrazând o idee a lui P. Manent, ce rămâne de făcut într-o lume în care nu suntem cu adevărat singuri nici atunci când ne izolăm şi nu suntem cu adevărat împreună nici atunci când suntem cu ceilalţi? Să renunţăm la acest „cu adevărat”? Cinismul modern spune „da”, şi prin această renunţare se opune cinismului antic. În poziţiile (anti)filosofice radicale există însă ceva ca o tendinţă inerentă de a se autodevora: niciodată nu vei fi îndeajuns de sceptic sau de cinic, întotdeauna va rămâne de înfierat un rest de credinţă sau încă o convenţie socială.

„Autocontradicţia performativă” nu poate fi eliminată din acest joc de adevăr. La fel ca şi cinismul antic, cinismul modern implică el însuşi o „teatralizare” a mărturisirii adevărului nud şi fără ocolişuri, o voinţă de a rupe cu orice figură de stil ce se constituie, ea însăşi, într-o figură de stil, într-un soi de „grad zero al retoricii” (Foucault): „Cinismul mizează pe adevăruri cu aparenţă nudă, care conţin ceva neadevărat în modul în care sunt aduse în faţa ochilor noştri” (Sloterdijk). Aparenţă, apariţie, prezentare, încadrare şi astfel „înscenare” a parrhêsia-ei, a curajului de a spune tot adevărul…

Luând ca punct de plecare cinismul (kynismul) antic, vă invităm să reflectăm şi să dezbatem împreună o serie întreagă de probleme ale „actualităţii” noastre filosofice, sociale, politice, artistice şi culturale:

- viaţa adevărată, parrhêsia şi adevărul nud; sinceritate şi „veridicitate”; radicalism; critica socială a convenţiilor şi problema „întoarcerii la natură” în secolul XXI;

- posteritatea critică a Luminilor, faţa şi reversul proiectului iluminist, refuzul marilor proiecte emancipatoare şi al marilor naraţiuni de legitimare; solitudine şi solidaritate socială, individualism şi convivialitate;

- tehnologii de putere şi tehnologii ale sinelui, problema rezistenţei la normalizare biopolitică în „societatea de control”; securitate, guvernamentalitate, rezilienţă;

- „Kynism 2.0” şi etica Internetului, dileme morale legate de hacking, piraterie virtuală, privacy; expresivismul „digital” în reţelele de socializare, problema protecţiei datelor şi dispozitivele de „supraveghere domestică”;

- cinismul şi arta contemporană, arta după avangardă, scandal, expunere publică şi punere în pericol în practici artistice contemporane de tip performance şi happening;

- figura filosofului în spaţiul public, centralitate vs (?) marginalitate, radicalism şi (anti)filosofie; modalităţi vechi şi noi de concretizare a discursului filosofic în viaţa de zi cu zi, actualitatea practicii filosofice, filosofia între discurs şi „alegerea vieţii”; identităţi fragmentate, subiectivare etică şi posibilitatea unei „estetici a existenţei”.

            Apelul la contribuţii se adresează cercetătorilor (doctoranzi, doctori, postdoctoranzi) în filosofie, ştiinţe sociale şi umaniste, istoria şi teoria artei. Persoanele interesate să participe sunt rugate să trimită pe adresa: conf.marginali@gmail.com titlul intervenţiei propuse, rezumatul acesteia (în jur de 250 de cuvinte), însoţit de o scurtă prezentare personală care să conţină afilierea instituţională, domeniile de interes, contribuţii ştiinţifice semnificative şi datele de contact.

Termenul-limită pentru trimiterea propunerilor este 15 octombrie 2015. Programul simpozionului va fi definitivat până la 30 octombrie 2015 şi va fi postat pe site-ul Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti: www.filosofie.unibuc.ro Pentru orice detalii privind participarea şi desfăşurarea simpozionului, vă puteţi adresa organizatorilor la adresa de email menţionată.

Contribuţiile selecţionate şi primite în formă publicabilă până la o dată ulterioară desfăşurării conferinţei, ce va fi comunicată după încheierea CFP-ului, vor fi reunite într-un volum colectiv proiectat să apară la Editura Universităţii din Bucureşti, în 2016. Menţionăm că nu există taxă de participare, însă eventualele costuri de transport şi cazare la Bucureşti vor fi suportate de către participanţi.